Realizując treści z działu programowego "Budowanie systemu wartości" zwracamy uwagę na kształtowanie opiekuńczego stosunku do przerody.Uczymy jak się zachować w kontaktach z obcymi zwierzętami.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA
DLA GRUPY DZIECI 4-LETNICH
TEMAT: „Ważna sprawa”
CEL GŁÓWNY: Dziecko rozwija opiekuńczy stosunek do zwierząt.
KONKRETYZACJA CELÓW:
WIADOMOŚCI: -dziecko wie:
· O niebezpieczeństwie wynikającym ze zbliżania się do obcego psa i głaskania go;
· Zna zasady prawidłowego zachowania się w grupie;
· Rozumie postępowanie bohaterów;
UMIEJĘTNOŚCI: -dziecko potrafi:
· Ocenić postępowanie głównych bohaterów;
· Przewidzieć skutki złego postępowania;
· Zastosować w zabawie zdobyte wiadomości;
· Wymyślić własne zakończenie teatrzyku;
POSTAWY: -dziecko:
· Jest opiekuńcze w stosunku do zwierząt;
· Rozumie konieczność pomocy mniejszym i słabszym;
METODY: czynna
słowna
oglądowa
FORMA ORGANIZACYJNA: zbiorowa
Wiedza i umiejętności, postawy
|
Realizacja celów
|
Uwagi zaobserwowane, działania
|
Wie o bezpieczeństwie wynikającym ze zbliżania się do obcego psa i głaskania go.
|
Rozmowa wstępna na temat zachowania różnych zwierząt.
|
dz. podejmuje rozmowę.
|
Zna zasady prawidłowego zachowania się w grupie.
|
Oglądanie teatrzyku cieni na podst. utworu A.Chodorowskiej”Ważna sprawa”. Kulturalne zachowanie się podczas teatrzyku.
|
dz.zgłasza się, oczekuje na swoją kolejność, nie przeszkadza innym.
|
Rozumie postępowanie bohaterów.
|
Opowiada przygody bohaterów.
|
dz. opowiada treść, bierze udział w dyskusji.
|
Potrafi ocenić postępowanie głównych bohaterów.
|
Ocenia postępowanie bohaterów utworu. Odróżnia dobre zachowanie od złego.
|
|
Potrafi przewidzieć skutki złego postępowania.
|
Odpowiada na pytanie co by było, gdyby bohaterowie nie zaopiekowali się szczeniakiem.
|
|
Potrafi zastosować w zabawie zdobyte wiadomości.
|
Zob. „Co jedzą zwierzęta”, potrafi rozróżniać odgłosy zwierząt oraz ruchem i mimiką przedstawić ich zachowania.
|
dz. dobierają do pary obrazki-zwierzę i jego pokarm; słuchanie nagrania z kasety
|
Potrafi wymyślić własne zakończenie teatrzyku.
|
Wcielając się w głównego bohatera, opowiada w jaki sposób pomógłby szczeniakowi.
|
indywidualnie wypowiada się.
|
Jest opiekuńcze w stosunku do zwierząt.
|
Każda powyższa wypowiedź kończy się pozytywnie dla zaginionego pieska. W zabawie dz. naśladują głaskanie, przytulanie psa.
|
|
Rozumie konieczność pomocy mniejszym i słabszym.
|
Rozmowa podsumowująca.
|
|
Opracowała Grażyna Słupek